O založení nadačního fondu jsme uvažovali už mnoho let. Až s úspěšným rozvojem Czechitas z. ú. a bohužel zhoršující se ekonomickou a geopolitickou situací přišel ten vhodný čas teď. Mnoho lidí se nejen kvůli pandemii coronaviru v České republice dostalo do tíživé životní situace a počty těchto lidí budou pravděpodobně dále narůstat.
Prostřednictvím NFC chceme přispět ke zpřístupnění možnosti vzdělávat se v perspektivním oboru informačních technologií, který nyní nabízí více než 30 000 volných pracovních pozic jen v ČR. Kromě vzdělávání samotného chceme přispět ke zpřístupnění pomoci získat pracovní pozici dle aktuálních zkušeností a naplánovat další kariérní rozvoj. Studium a osobní rozvoj v technologiích je nezbytný i pro udržení aktuální pracovní pozice, zejména pak ve vyšším věku. V důsledku digitalizace a automatizace dle studií zanikne v ČR spousta pracovních pozic a velké množství se změní.
Chceme přispět ke zpřístupnění pomoci a inspirace i těm, kteří se chystají založit vlastní projekt nebo podnikání a chybí jim potřebné know-how nebo propojení na odborníky v oboru.
V neposlední řadě v souvislosti se snahou organizace Czechitas z.ú. měnit společenské myšlení a ukazovat, že znalost technologií není potřebná pouze pro budoucnost na pracovním trhu, ale je i každodenní nutností, chceme přispět a podílet se na systémové změně vzdělávání v ČR.
Rozdíly v digitální gramotnosti mezi muži a ženami poukazují na historické bariéry a stereotypy, kterým ženy a dívky musí čelit při studiu i práci v IT oborech.
Česká republika se může pyšnit prosperující ekonomikou, vysokou životní úrovní, rozvinutou ICT infrastrukturu a silnými technologickými inovacemi. Firmy nadále hledají nové zaměstnance, a to především na pracovních pozicích, kde jsou potřeba IT dovednosti. Většině zaměstnavatelů se však nedaří najít dostatek kvalifikovaných uchazečů na tyto pozice. Mezi uchazeči jsou často i ženy, které bývají vyřazeny v prvních kolech výběrového řízení.
Studie neziskové organizace Aspen Institute z roku 2022 uvádí, že budou změny během této dekády zásadní pro budoucí konkurenceschopnost celé Evropy. V roce 2030 věková skupina 50-65 let naroste o 17 % a bude tvořit hlavní pracovní sílu. Přes 90 % všech pracovních pozic bude – oproti současným 54 % – vyžadovat alespoň základní digitální dovednosti.
Podle dat z Eurostatu patří ČR k zemím s nejnižším počtem žen, které pracují v ICT odvětví. Téměř 90 % českých odborníků na technologie jsou muži (European Commision). Ženy tvoří 51 % celkového počtu obyvatel ČR, přesto mají nízké zastoupení ve všech pracovních oblastech včetně oborů IT. Ženám brání v kariérním úspěchu nízké sebevědomí, nedostatek dovedností i společenská a kulturní předpojatost. Rodičovská dovolená zde sice patří k nejvelkorysejším na světě (průměrná doba činí 6 let), avšak bez IT dovedností je pro matky prakticky nemožné najít uplatnění po jejich návratu na trh práce.
Ženy mají na své cestě ke vzdělání a rekvalifikaci v digitálních a IT pozicích nastraženo mnoho bariér. Nejčastější z nich bývají vlastní i celospolečenské stereotypy a mylná přesvědčení. Jedním z nich je například přesvědčení, že pro IT pozice je nutná vysoká škola a dobrá znalost matematiky. Jsou zde ale tisíce žen, které tyto stereotypy dokázaly zbourat. Část z nich úspěšně absolvovala kurzy nebo rekvalifikace. Mnohým z těchto žen se následně podařilo nastartovat novou kariéru.
Přitom (nejen) genderová diverzita (nejen) v IT oboru je důležitá z mnoha důvodů:
Přes velkou poptávku po ICT expertech se zaměstnavatelé v ČR nadále potýkají s náborem i udržením nových talentů ve firmě. Částečným řešením této situace jsou ženy i další znevýhodněné skupiny. Ženy mají touhu se rozvíjet a chtějí se kariérně posunout, často si uvědomují nutnost IT dovedností i jejich cenu. Přesto je nabídka kvalitního a dostupného vzdělání v ČR omezená. Existují komerční vzdělávací instituce nabízející kurzy z oblasti IT, ale jejich kvalita se podstatně liší. Jejich vysoké ceny a časová náročnost představují pro zájemce překážku.
Zdroje např.:
Frustrations steering women away from software engineeringhttps://is.muni.cz/publication/1783197/Questionnaire-study_IEEE-Software-2021.pdf
Digitální nerovnosti, aneb jakým bariérám a stereotypům musí čelit žen?https://www.czechitas.cz/blog/gender-digital-divide
Naším posláním je všestranně přispívat ke zlepšování a rozvoji kvality života dětí, mládeže a znevýhodněných skupin obyvatelstva ...
stáhnout